gRzAnA
Junior Admin
Dołączył: 30 Sie 2010
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 1/3 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: Sob 23:28, 04 Wrz 2010 Temat postu: Historia Counter Stricke |
|
|
Czy FPS stworzony ponad 7 lat temu może być ciągle numerem 1 wśród FPS'ów online? Wydaję się, że nie jednakże Counter Strike, wraz ze swoją długa historią udowadnia, że jest to jak najbardziej realne.
Counter Strike - zmiany jakie przeszedł przez 7 lat swojego istnienia.
Counter Strike to gra wydana 18 Czerwca 1999 roku. Od tej daty minęło już ponad 7 lat, a Counter ciągle ma się bardzo dobrze i jest, nie boję się tego powiedzieć, najpopularniejszą grą FPS online. Niestety ostatnio (no nie tak ostatnio, bo wraz z wydaniem HL2) scena Counter`a podzieliła się na dwa obozy: Counter Strike 1.6 i Counter Strike Source. Nie jest to oczywiście zbyt korzystne ale mówiąc, że jest on najpopularniejszą grą FPS online mam na myśli, to co w nazwie ma Counter Strike, bez podtytułów =) Czyli taki worek z nazwą Counter Strike a w nim CS 1.6, CSS, CS:CZ. Jednakże o wersjach aktualnych napiszę parę słów w innej części tego tekstu a najpierw cofnę się do BETY pierwszej (BETA 1) i postaram się przeanalizować najistotniejsze zmiany w kolejnych betach pomijając numery, które wprowadzały minimalne modyfikacje.
Jak już napisałem pierwsza wersja CS`a ujrzała światło dzienne 18 Czerwca 1999 roku (BETA 1), stworzona przez zespół, którego trzon składał się z dwóch osób, tj. Cliffe (Jess Cliffe) i Gooseman (Minh Le). Głównym zadaniem Cliffe'a było najpierw stworzenie strony pod projekt oraz późniejszym zajmowaniem się nią, jednakże pomagał przy projekcie w czym tylko mógł a Gooseman, jako główny twórca modu, miał więcej znacznie trudniejszych zadań - zajmował się on modelami, animacją, ogólnym wyglądem gry. Dodatkowo kodem gry wykorzystując wiedzę zdobytą na Uniwersytecie Simon'a Fraser'a. Jednym z dużych problemów była mała ilość map przygotowanych na krótko przed wydaniem BETY. Warto zauważyć, że mapy były tworzone przez osoby, które zainteresowały się modem - ostatecznie dostępne były cztery mapy, z których jedna [cs_prison] była praktycznie niegrywalna, a najpopularniejszą była cs_siege, konwersja mapy z gry Team Fortress Classic. Pozostałe dwie mapy to: cs_mansion oraz cs_wpndepot. Jak widać po tytułach map (cs_) dostępny był tylko jeden scenariusz gry czyli ratowanie zakładników. Strzelać mogliśmy z: USP, Glocka, Shotguna, M4A1, MP5 Navy, TMP, AWP, G3/SG-1 & FN M249 PARA. Co do grywalności - gra była jeszcze niedopracowana. Drużyna przegrywająca nie otrzymywała żadnych pieniędzy co oczywiście mogło prowadzić do dosyć jednostronnej rozgrywki. Kolejnym problemem było podnoszenie broni a właściwie brak takiej możliwości. Kiedy zabiło się kogoś jego broń padała na ziemie, gdzie z kolei znikała ona całkowicie. Do bardzo irytujących spraw zaliczyć można małe różnice w wyglądzie modeli terrorystów i antyterrorystów, co razem z brakiem opcji wyłączenia 'friendly fire' stwarzało wiele nieprzyjemnych sytuacjiObrazekDalszymi mankamentami były: praktyczna bezużyteczność kamizelki (naprawiono to w BETA 1.9 poprzez przykrycie kamizelką rąk), broń można było trzymać jedynie w lewej ręce (do BETY 6.5). Jednakże największym problemem była mała stabilność serwerów. Z rozwiązaniem tego problemu Gooseman miał wielkie kłopoty lecz po głębszym zapoznaniu się z kodem i późniejszej pomocy Valve był w stanie stworzyć niezwykle stabilne serwery. Mimo wielu niedociągnięć, BETA 1 stworzyła pierwszy zarys gry naprawdę solidnej. Można powiedzieć, że gra została udostępniona graczom zbyt szybko i miała ogromną ilość całkowicie bezsensownych bugów ale niewątpliwie część swojego sukcesu Counter może zawdzięczać tak szybkiemu wydaniu.
Tak jak pisałem powyżej, nie mam zamiaru opisywać dokładnie wszystkich zmian chociaż niektórych może interesować to, że np. opcja wykopania kogoś z serwera pojawiła się dopiero miesiąc po pierwszym wydaniu, tak samo jak limit zebranej kasiorki ustawiony został na 16,000$ razem z BETĄ 1.9 (później przemianowaną na BETA 1.2). Jakkolwiek by nie było, teraz przechodzimy do BETY 2. Wraz z dwójeczką dodane zostały trzy nowe bronie: Sig SG-552 Commando, AK-47, Desert Eagle - na te dwie ostanie pozycje warto szczególnie zwrócić uwagę! Dodatkowo pojawiły się tłumiki, które zostały na stałe zamontowane do M4A1 i USP, bez jakiejkolwiek możliwości ich zdemontowania, oraz możliwość osobnego kupienia noktowizora.
No i przechodzimy do BETY 3, która wzbudziła wielkie kontrowersje. Czym ? Ano brakiem informacji o ilości zdobytych fragów w tabeli wyników =D Ogromna ilość graczy była oburzona tym rozwiązaniem, a poniektórzy swoją frustrację wyrazili w sposób zdecydowany czyli zaprzestali gry, smutne ... =( Dodanie broni ostatniej szansy czyli noża zeszło na dalszy plan. Razem z nożem dołączono do gry zestaw kamizelka + hełm oraz Fabrique Nationale P90 czyli P90. Dostępnych było również parę nowych map, z których warto odnotować cs_militia.
Protesty i manifestacje graczy przyniosły skutek wraz z wyjściem BETY 4, w której wprowadzono komendę '+showfrags', a jak plus to i minus '-showfrags'. Co oznaczają te komendy nie muszę chyba pisać =) Oczywiście to nie koniec zmian ponieważ aktualizacja numer cztery wprowadzała ich bardzo wiele. Tak więc dnia 11.5.99 tryb 'Defusion' został powołany do życia. W skrócie terroryści mieli wysadzić jedno z dwóch miejsc a antyterroryści mieli temu zapobiec poprzez wyeliminowanie całej drużyny przeciwnej, rozbrojeniem podłożonej bomby, albo przez przekroczenie limitu czasu przeznaczonego na podłożenie bomby dla terrorystów. Nowy scenariusz siłą rzeczy wymusił powstanie nowych map z przedrostkiem 'de_'.
Nowe bronie: Sig P228, Scout Sniper rifle, oraz HE grenade (High-Explosive) czyli granat wybuchowy.
Nowe mapy: de_prodigy, de_nuke, de_dust.
BETA 5 (robiona głównie przez Barking Dog Studios) przyniosła wraz z sobą ogromną ilość pożytecznych zmian, trudno jednak wymienić wszystkie. Przydzielono osobny slot dla bomby w ekwipunku. Wprowadzono paski przedstawiające postęp w podkładaniu bomby jak i jej rozbrajaniu. Zestaw do rozbrajania nie był już przydzielany odgórnie do graczy, każdy mógł kupić zestawik lub też nie. Rozbrajanie bomby bez 'nożyczek' (bo taką ikonę posiadał zestaw do rozbrajania) trwało 10 sekund, wraz z nim tylko 5 sekund. Przeładowywanie broni drugiego gracza można było już usłyszeć. Wprowadzono w końcu nowy model gracza dla antyterrorystów, czyli SAS (Special Air Service - brytyjska jednostka antyterrorystyczna).
Nowa broń: Benelli XM 1014 auto-shotgun.
Nowe mapy: cs_backalley, de_train
BETA 6 była kamieniem milowym w rozgrywce, wprowadzając dwa nowe typy rozgrywki. Pierwszy to 'Escape' gdzie terroryści muszą uciec do wyznaczonej strefy aby wygrać. Drugim był 'Assassination' - tutaj antyteroryści próbują uratować VIP`a czyli doprowadzić go do strefy, z której może uciec, np.: do samolotu (jeden z graczy zostaje VIPem, nie posiada żadnej broni i nie może niczego kupić ale ma też 'udoskonaloną' kamizelkę, dzięki której posiada sporą wytrzymałość), natomiast zadaniem terrorystów jest likwidacja VIP`a. Została również zmniejszona szybkość poruszania się graczy. Ponownie pojawiły się nowe modele, bronie i mapy co w sumie jest normalna sprawą - ile można grać na jednym modelu terrorysty i dwóch anty? Nowymi modelami były: śnieżny strój dla terrorysty, oraz French GIGN (dla CT).
Nowe bronie: MAC-10, Steyr Aug.
Nowe mapy: de_fang, es_jail, es_frantic, as_oilrig, as_riverside, cs_747.
Powoli zbliżamy się do pierwszej wersji CS`a bez BETY w tytule, więc postanowiłem, że nie będę opisywać BETY 6.5 i 7.0 osobno (wprowadzone w nich zmiany nie były przełomowe, ale warte odnotowania ). Tak więc dnia 26 Sierpnia 2000 roku, na 73 dni przed oficjalnym opublikowaniem Counter Strike 1.0, zostaje udostępniona BETA 7.0. Wnosiła (razem z 6.5) sporą ilość zmian. Na początek zoptymalizowano kod gry, dodano możliwość głosowania na mapę, co skutkowało tym, że gdy, np.: grało 10 osób, z których 7 zagłosowało w konsoli za zmianą mapy na de_prodigy to bez żadnej ingerencji admina mapa była zmieniana. VGUI (Valve Graphical User Interface) został w pełni uruchomiony. Wyeliminowano ogromną ilość cheat`ów. Przerobiono modele broni i chociażby M4A1 nie miało już przybliżenia ani nieusuwalnego tłumika. Nóż także otrzymał nowy model a razem z nim drugą opcję ataku. Warto również wspomnieć o biednym VIP`ie, na którego polują terroryści. Od tej chwili mógł się już bronić ponieważ dostał broń (USP) lecz nie mógł do niej kupić nawet amunicji. Zmieniono celownik w broniach snajperskich, a także zmieniono ikonę headshota =D. Pojawiło się kilka nowych animacji graczy wraz z dwoma nowymi modelami graczy dla terrorystów Guerilla Warfare, dla anty Seal Team 6 (United States Naval Special Warfare Development Group).
Nowe bronie: dual Berettas oraz granat dymny (smoke grenade).
Nowe mapy: de_cbble, de_aztec, as_tundra, cs_italy, cs_office, as_highrise, cs_arabstreets, de_vegas.
BETA w tytule była pewnego rodzaju usprawiedliwieniem błędów oraz czymś co pozwalało autorom zmienić praktycznie wszystko w grze ale ostatnie bety przygotowywały mod do wielkich zmian. Wraz z wyjściem wersji 1.0 (08.11.00) Valve przejęło kontrole nad dalszym rozwojem Counter`a. W tym momencie wydali grę - Half-Life: Coutner Strike, przez innych nazywaną po prostu CS Retail. Oczywiście Cliffe i Gooseman ciągle mieli znaczący wpływ na ostateczny wygląd Counter`a, na pewno nie jedna modyfikacja to wynik ich decyzji. Tak więc powstaje pytanie jakie zmiany zostały wprowadzone od wersji BETA? A zmian wiele nie było, wszystko co wprowadzono wraz z betami zostało przerobione: modele graczy, ogólnie grafika została lekko poprawiona. Poza zmianami w wyglądzie zmieniła się również zawartość sklepu w grze. Dodano trzy nowe bronie, tj.: H&K UMP .45, FN Five-Seven, & SIG SG-550.
Miesiące mijały a Counter Strike wcale nie stawał się mniej popularny, wręcz przeciwnie - liczba graczy nieustannie się zwiększała. Z każdą nową wersją, od 1.0, poprzez 1.1, 1.1c, 1.3, CS stawał się grą ciekawszą i atrakcyjniejszą, zatrzymam się jednak na dłużej przy wersji 1.4. Ok, warto jeszcze wyróżnić wersję 1.1, ponieważ to jej zawdzięczamy takie kultowe mapy jak: de_inferno oraz de_dust2! Każda wersja po 1.0 wprowadzała spora ilość dodatków i zmian ale postanowiłem opisać 1.4 zamiast 1.3 chociażby dlatego, że to ona ostatecznie rozprawia się z tzw. 'bunny hoppingiem' poprzez wprowadzenie krótkiego spowolnienia ruchu po każdym wykonanym skoku. Kolejną istotną poprawką jest zmiana modyfikatorów celności podczas skakania. Teraz przypadki trafienia kogoś/czegoś podczas skakania były sporadyczne; zazwyczaj niemożliwym było oddanie celnego strzału. Pojawiły się nowe sposoby obserwowania rozgrywki po śmierci: pierwszy to tryb FPP, czyli wcielamy się w żyjącego gracza i obserwujemy grę z jego oczu. Drugim sposobem jest tryb taktyczny. Przy podkładaniu bomby nie można się już ruszać ani strzelać, tak samo ma się sprawa z rozbrajaniem. Ciała zabitych graczy w końcu nie znikają. Teraz szereg zmian, które na pozór są tylko zmianami kosmetycznymi ale wszystkie razem naprawdę odmieniły wizerunek gry. A więc po pierwsze VIP nie może wyrzucić swojej jedynej broni czyli usp. Po drugie, kiedy ktoś z drużyny używał komendy dźwiękowej (np. Need Backup!) albo po prostu mówił coś przez mikrofon, wtedy na radarze widzimy migającą kropkę. Upuszczona bomba została oznaczona na radarze na czerwono. Dodatkowo tekst, który się wyświetlał przy podnoszeniu bomby (tj. informacja o tym, że ktoś bombę podniósł ) od tego momentu ukazywał się tylko terrorystom. Kolejną zmianą jest to, że kiedy mute'owalismy kogoś (bo powiedzmy przeszkadzał nam, śpiewając) zaznaczając jego nick w tabeli, nie słyszymy już danego delikwenta ale również nie zobaczymy tego co napisał. Dodano przyjemny dźwięk zakładania kamizelki po jej kupieniu. Naprawiono ogromną ilość bug`ów. Na koniec zaaplikowano dwie nowe mapy: de_chateau i cs_havana.
Po wersji 1.4 przychodzi czas na 1.5, tak wielbioną przez wielu graczy i nawet w aktualnych czasach, rok po wydaniu Source, są organizowane turnieje i prowadzone ligi w 'jeden i pół' (niewiele, ale fakt pozostaje faktem). Prawda jest jednak taka, że dokonano bardzo niewielu zmian. Jedyną nowością, która rzuca się w oczy było wprowadzenie nowej mapy de_piranesi (swoją droga jest to bardzo lubiana i ciekawie zaprojektowana mapa). Tak więc pozostawię już dziadków w spokoju, i nie przedłużając przejdę do...
Counter Strike 1.6
Zmianom uległo... wiele rzeczy =) Zacznijmy może od opisania nowego programu bez którego nie da się grać w Counter Strike 1.6. Mowa o Steam 2.0, przez wielu graczy nazywany był Sztimem, szczególnie na początku, z powodu rzekomo ogromnej ilości błędów utrudniających jego włączenie a co za tym idzie granie w Counter`a. Ja osobiście NIGDY nie miałem nawet najmniejszych problemów z tym programem ...ObrazekRewolucja jednak doszła do skutku - od teraz gdy tylko Valve wypuszczało update jakiejś gry (bo Steam nie został stworzony tylko pod CS), Steam automatycznie po jego włączeniu ściągał aktualizację i ją instalował. Taka sama zasada dotyczy instalowania gier, Steam je ściąga i instaluje po uprzednim, poprawnym wpisaniu CD-Key`a. Poza tym w programie zastosowano 'Friends' czyli coś na rodzaj komunikatora, np.: GG, dzięki czemu można było rozmawiać sobie z kolegą, który również ma włączony Steam i ma status online. Jednakże wygodniejszym od tego programu jest X-Fire, który dodatkowo nalicza czas spędzony przy danej grze (nie tylko gry @ Stea). Dodatkowo Steam oferuje nam 'Servers' czyli listę wszystkich serwerów a tam już można dodać sobie serwer do ulubionych, wyszukać nowy, nawet LAN`owy, itd. Jednakże głównym zamysłem Valve, wprowadzając Steam, było sprzedawanie gier za pomocą owego programu ale to nie koniec! Każdy wydawca może uczynić swoją grę kompatybilną ze Steam`em i sprzedawać ją za pomocą w/w narzędzia. Podsumowując, wprowadzenie Steam'a oceniam bardzo pozytywnie - sama idea kupowania gier i instalowania ich przez Steama wydaje mi się niezwykle trafionym pomysłem, który jest znacznie wygodniejszą formą kupowania gier aniżeli tradycyjna. Dodatkowo wg. mnie Counter Strike zyskał na świeżości dzięki tej zmianie, poza tym automatyzacja update'ów nie wymaga od nas wchodzenia na stronę i manualnego ściągania oraz instalowania kolejnych udoskonaleń.
Kolejną zmianą było wprowadzenie VGUI 2 (Valve Graphical User Interface). Wersja 1.6 zyskuje dzięki niemu całkowicie nowy 'layout'. Kiedy klikniemy np. 'Options' podczas gry, wyskoczy nam nowe okienko, w którym zmienimy interesujące nas opcje. Możemy dokonać wielu zmian nie przerywając gry ponieważ w tle ciągle widać co dzieje się na serwerze. Całość przypomina okienka jakże znanego Windows`a. Dodatkowo zwiększono przydatność konsoli. Kiedy wpiszemy część komendy ale przypadkiem zapomnimy jak brzmiała jej całość to konsola sama wyświetli nam komendy, które pasują do ciągu znaków jaki wpisaliśmy - np. wpisujemy cl_right, pojawia nam się opcja do wyboru cl_righthand 0/1. Jeżeli znamy całą komendę, to ta opcja może przyśpieszyć jej wpisywanie. Jednakże dla mnie osobiście najważniejszą zmiana było usprawnienie wyjść do Windows`a. Od tego momentu można było bezpiecznie zrzucać Counter`a na pasek i później wracać do niego bez jakiejkolwiek utraty dźwięku, zmiany rozdzielczości, lub jakiegokolwiek innego błędu! Doczepić można się do obrazka w tle, na szczęście można to zmienić. Nowy interfejs uatrakcyjnia grę i sprawia, że wygląda ona trochę nowocześniej ^_=
VGUI 2 to kolejny bardzo pozytywny element wersji 1.6 ale dopiero teraz postaram się opisać zmiany, które bezpośrednio wpływają na rozgrywkę. Tak więc dodano 2 nowe bronie, podczas gdy od wprowadzenia wersji 1.0 nie było żadnego nowego oręża a te wprowadzone wraz z wersją 1.0 (H&K UMP .45, FN Five-Seven, SIG SG-550) lub BETĄ 7.0 (Beretty), były miłym dodatkiem ale nie mogły wpłynąć znacząco na mecze klanowe. Teraz wprowadzono Galila dla terrorystów. Broń silna, bardzo celna (nie mówię o szalonym full auto), tania (2000$) i posiadająca 35 naboi w magazynku. Jest to już jakaś rywalizacja dla AK-47 i odskocznia od tej broni. Mnie od Galila odpychają szczególnie odgłosy jakie wydaje podczas strzelania, poza tym każdy terrorysta kojarzony jest z kałasznikowem =D. Antyterrorystom dodano FAMAS`a, broń makabryczną, którą z pomocą 'bursta' (strzelamy wtedy trzema nabojami) można zmasakrować całą drużynę terrorystów mimo małej objętości magazynka (25 naboi). Przy cenie 2250 dolarów jest to opcja dla tych biedniejszych 'policjantów', bogatsi zapewne zakupią M4A1. Nowe bronie w szczególności zmieniły oblicze meczów klanowych.
I tutaj przechodzimy do nowo wprowadzonego elementu ekwipunku - elementu, który miał zrewolucjonizować grę, zmienić jej oblicze, wprowadzić miliony nowych taktyk. Cóż, rzeczywiście Tarcza Balistyczna zmieniła oblicze tej gry w jej pierwszych miesiącach. Jednakże nie była to zmiana pozytywna... Dlaczego? Do tarczy można dobrać jedynie pistolet i obsługa wygląda tak, że w jednej ręce trzymamy broń a w drugiej nasz pawęż ^_^. Drugim trybem użycia jest całkowite zasłonięcie naszego modelu gracza (aby zasłonić siebie jeszcze lepiej warto kucnąć). Jednakże trafienie kogoś kto miał tarcze było naprawdę bardzo trudnym zadaniem i nie mówię wcale o sytuacjach kiedy ktoś był całkowicie zasłonięty ale kiedy był odsłonięty i sobie normalnie biegł w naszym kierunku. Dodatkowo często zdarzały się sytuacje kiedy nie dało się zlikwidować gościa z tarczą strzelając mu w plecy. Po prostu coś osłaniało go od tyłu, więc szybko tarcze stały się wrogiem nr.1 na serwerach a ludzie zbyt często ich używający byli soczyście wyzywani. Z czasem likwidowano bugi w tarczy ale do dzisiaj zauważalne jest chociażby znaczne zmniejszenie recoila (recoil - odrzut broni palnej) broni kiedy ktoś gra z tarczą i pistoletem. Ostatecznie w każdej lidze, turnieju i lanie Counter Strike, kupowanie tarczy jest zabronione a na większości serwerów FFA jest ona po prostu zablokowana. Tak więc pomysł oczywiście ciekawy, gorzej z wykonaniem ale nawet gdyby była w 100% dopracowana to jestem pewny, że w ligach i tak byłaby niedozwolona.
Powyższe zmiany miały największy wpływ na grę ale nie były jedynymi. Zmodernizowano wiele rzeczy, zaczynając od kosmetycznych zmian na mapach de_aztec, de_piranesi i de_inferno (całkowicie inna kolorystyka). Dodano nową mapę de_airstrip, osobiście jest to jedna z moich ulubionych. Jest ona urozmaicona, ładnie zaprojektowana i starannie wykończona. Niestety fakt, że antyterroryści zaczynają rundę na jednym z BS`ów (bs - bombsite), ograniczył bardzo popularność tej mapy. Odświeżono także granat dymny - od teraz dym wydobywał się z niego, chwile po kontakcie z nawierzchnią i jest to chmura naprawdę gęstego dymu (skrin poniżej). Dodatkowo nieznacznie zwiększono obrażenia zadawane przez najsłabszą broń w grze czyli Glock`a, na co niejeden gracz czekał. Zmiana, którą zapewne wielu graczy ubóstwiało było wprowadzenie dodatkowych frag`ów. Polegało to na tym, że gracz, który podłożył bombę dostawał 3 fragi, jeżeli ona wybuchła. Natomiast po stronie antyterrorystów trzy fragi dostawało się za skuteczne rozbrojenie bomby. Dodatkowo ikona bomby zaczyna migać na radarze po podłożeniu. Modele wielu broni zostały lekko zmodyfikowane, np.: w Glock`u zamontowano cylinderek. Ogólnie zmiany niezbyt rzucające się w oczy ale też trzeba je odnotować.
No i cóż, jak zawsze poprawiono jeszcze masę rzeczy ale wymienianie ich wszystkich byłoby bezsensowne, tym bardziej, że Counter Strike 1.6 przez te lata przeszedł nie jedna aktualizację. W efekcie gralibyśmy już pewnie w CS 1.7, ale ciągle pozostaje numer 1.6 =) Więc nie przedłużając ...
Counter Strike Source
W pełną wersję CSS`a mogliśmy grać już od 7 października 2004 roku a to oznacza, że nastał czas zmian, zmian poważnych ale patrząc obiektuywnie w momencie wydania source róznił się stary
Post został pochwalony 0 razy
|
|